Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Środowiskowy Dom Samopomocy w Sokółce

Pracownie

Działania na rzecz beneficjentów podejmowane są poprzez stosowanie różnorakich form aktywizujących i wspierających, mających na celu przywrócenie umiejętności potrzebnych 
do samodzielnego życia.

Świetlica

W niej odbywa się w trening umiejętności spędzania czasu wolnego. W ramach powyższego treningu prowadzonesą zajęcia dotyczące zaspokajania i pogłębiania zainteresowań uczestników. Wśród tych aktywności znajdują się zarówno indywidualne jak i grupowe formy realizowane poprzez następujące działania:

  • gry świetlicowe,
  • arteterapia, 
  • biblioterapia,
  • zajęcia wokalno – teatralne,
  • multimedialne, ze szczególnym uwzględnieniem zaspokojenia potrzeb relaksacyjnych, komunikacyjnych oraz poznawczych.

Wśród gier świetlicowych uczestnicy najchętniej wybierają gry logiczne, strategiczne, zręcznościowe, manualne, artystyczne, kooperacyjne, ekonomiczne i edukacyjne. Dużym zainteresowaniem również cieszą się krzyżówki, łamigłówki oraz wykreślanki i kolorowanki.  W ofercie zajęć Środowiskowego Domu Samopomocy wyodrębnia się również: zajęcia manualne, ćwiczenia grafomotoryczne, zajęcia z haftu diamentowego oraz quillingu.  

Świetlica oferuje uczestnikom również zajęcia na odreagowanie  trudnych emocji i rozładowanie napięć psychicznych poprzez samodzielny wybór jednostki wybór różnych form pozytywnej aktywności.

Niezależnie od wymienionych działań Świetlica stanowi i kreuje przestrzeń do rozmaitych spotkań, uroczystości społeczno – kulturalnych, wydarzeń o szczeblu lokalnym, regionalnym i ogólnopolskim.

Pracownia techniczno – ceramiczna

Odbywają się w niej bowiem liczne formy aktywności technicznej jak  i ceramicznej.
Wskazane działania mają za zadanie podtrzymywać i rozwijać sprawność manualną uczestników poprzez pracę w glinie. W efekcie powstają różnorodne i unikalne dzieła młodych artystów, dla których ten rodzaj zajęć stanowi znaczące ogniwo w regulacji własnej sytuacji emocjonalnej, z którą zmagają się na co dzień.  Pracownia ta stwarza uczestnikom następujące możliwości:

  • obróbki drewna,
  • szkliwienia powstałych modeli ceramicznych,
  • malowania, bejcowania, lakierowania i klejenia drewna,
  • pracę z masami lejnymi,
  • dekorowanie wyrobów ceramicznych.   

Zajęcia w przedstawionej pracowni rozbudzają wrażliwość artystyczną oraz wyobraźnię.
Podopieczni poprzez tworzenie przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem gliny uczą się planowania przestrzennego, projektowania wielorakich form użytkowych (miski, talerze, kubki) oraz poznają urozmaicone techniki modelowania i dekoracji. Wykonywanie powyższej pracy w glinie buduje pozytywny wizerunek we własnej osobie, sprzyja to także kreowaniu osobistego zaufania i budowania wiary w możliwości tkwiące w jednostce.

Uczestnicy pod kontrolą opiekuna wykonują anioły z drewna (wycinanie formy, szlifowanie i malowanie), barwienie stroików okazjonalnych.  

Pracownia gwarantuje i stwarza możliwości holistycznego rozwoju manualnego poprzez bezpieczny dostęp do wszelkich potrzebnych materiałów i narzędzi będących pod nadzorem instruktora.
Wśród dostępnych materiałów wyróżnia się: glinę, piec ceramiczny, farby szkliwienne, odlewy gipsowe. 

Pracownia komputerowa

Wyposażona jest w dwa stanowiska komputerowe, sieć internetową oraz drukarkę, będące do dyspozycji uczestników placówki. Zajęcia prowadzone są w sposób indywidualny,  na podstawie specjalnie dobranych  programów komputerowych uwzględniających: stopień niepełnosprawności, posiadaną wiedzę, możliwości manualne, a także sprawność w pisaniu i czytaniu. Podejmowane działania mają na celu wzbogacenie wiedzy podopiecznych z zakresu komputera, internetu; zaprezentowanie zasobów edukacyjnych i poznawczych wynikających z użytkowania powyższych sprzętów oraz wykorzystanie zdobytych umiejętności w życiu codziennym. Znaczącym aspektem jest również osiągnięcie przez jednostki samoobsługi i operatywności podczas podejmowanych aktywności.
 

W ramach zajęć komputerowych uczestnicy: uczą się włączać i wyłączać urządzenia; poznają poszczególne elementy znajdujące się na danym urządzeniu i ich nazwy; zgłębiają pliki i programy umieszczone w stacji komputera; uczą się pisać na klawiaturze oraz poruszać się bezproblemowo myszką; nabywają umiejętności wpisywania interesujących ich pojęć, definicji, zagadnień w wyszukiwarkę internetową; doświadczają wirtualnej rzeczywistości w sposób bezpieczny pod na nadzorem opiekuna; podejmują pracę w edytorach tekstowych dostępnych na komputerze;uczą się zakładania i obsługi poczty elektronicznej; grają w różnorodne gry komputerowe usprawniające: pamięć, refleks, logiczne myślenie, koncentrację, zdolności manualne i kreujące wyobraźnię. 

Pracownia plastyczna

Stanowi przestrzeń rozwoju własnych ukrytych dotąd  talentów.  Zajęcia są alternatywną formą realizacji terapii zajęciowej, swoistym długofalowym procesem rehabilitacji uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy, którego zaś celem jest  restytucja funkcji poznawczych, motorycznych oraz kompetencji umysłowych. W związku z powyższym wspomniana terapia zajęciowa jest ukierunkowana na zespolenie cielesności z umysłem. Podczas zajęć uczestnicy rozwijają zainteresowania, a także pogłębiają zdolności plastyczne, manualne kreując własną wyobraźnię.
Poznają zarazem różnorodne techniki plastyczne.

 

W konsekwencji podopieczni dążą do ustawicznego rozwoju w twórczy sposób. Uczestnicy malują i ozdabiają przedmioty z drewna i sklejki. Wykonują również liczne i rozmaite stroiki, kartki okolicznościowe jak również drobne upominki. Praca poszczególnych uczestników oscyluje wokół wykonywania ozdób świątecznych i elementów dekoracyjnych, prac tematycznych, sezonowych. Zajęcia plastyczne realizowane są także poprzez poniższe techniki:

  • rysowanie różnymi materiałami (kredki ołówkowe, pastele, świecowe, bambino),
  • malowanie farbami (plakatowymi, akrylowymi, witrażowymi, olejnymi),
  • wyrabianie mas plastycznych (solna, porcelanowa, plastelina),
  • papieroplastykę,
  • tworzenie witrażu, collage,
  • quillingu,
  • tworzenie prac z cekin,
  • ikebanę,
  • artrecykling,
  • wiklina papierowa,
  • decoupage.  

Znaczącym przymiotem wskazanych działań jest umożliwienie podopiecznym ujawnienia skrywanych przeżyć, emocji stanowiących trudności w codziennej egzystencji. W rezultacie instruktor utożsamiany jest z osobą towarzyszącą i wspierającą w podejmowaniu aktywności.

Pracownia wyposażona jest w wiele rozmaitych materiałów ułatwiających pracę uczestnikom.

 Pracownia kulinarna

W ramach powyższej pracowni realizowany jest trening funkcjonowania w  życiu codziennym, a w nim wyróżniono, zaś trening kulinarny jak i trening higieniczny. W nawiązaniu do wyróżnionego treningu kulinarnego kluczową kwestią staje się bowiem podtrzymanie oraz rozwój kompetencji nieodzownych w codziennej egzystencji - przygotowanie potraw w tym śniadań, przekąsek, dań obiadowych, deserów. Działania uczą zasad higieny w kontakciez żywnością, prawidłowego ułożenia sztućców stosownie do danego posiłku. Uczestnicy w toku zajęć nabywają umiejętności racjonalnego odżywiania się i podstawowych zasad spożywania posiłków. Wszakże kształtują zdolności estetycznego przygotowywania dań. 

Zajęcia kulinarne stanowią długofalowy proces doskonalenia własnych kompetencji i czynności dnia codziennego w różnych przestrzeniach społecznych.   Trening kulinarny rozpoczyna poranny dyżur w pracowni, podczas którego podopieczni porządkują naczynia oraz układają śniadaniową zastawę, wspólnie przygotowują śniadanie i sprzątają po nim.
W czasie zajęć kulinarnych tworzą różnorodne dania począwszy od dań słonych po słodkie, różnej konsystencji i formy oraz szykują kawę i herbatę na codzienne wspólne spotkanie integracyjne w placówce – przygotowują kanapki, pasty, naleśniki, sałatki, frytki; poddają obróbce mechanicznej mięso, pieką ciasta, ciasteczka. Uczestnicy przyswajają różne sposoby i techniki wykonywania ciast okazjonalnych.

Udział w przedstawionych formach aktywności sprawia wiele radości i satysfakcji uczestnikom.
W efekcie uczą się współdziałać, kreować pozytywne relacje społeczne. Wzmacniają własny obraz siebie, wyrabiając jednocześnie  cierpliwość, wytrwałość a zwłaszcza zaradność życiową niezwykle istotną w funkcjonowaniu społecznym. W związku z powyższym wskazane działania wykształcają w uczestniku nawyk samodzielnego przygotowania posiłku oraz postępowania umożliwiającego zaspokojenie ich najważniejszych potrzeb życiowych.

Pracownia wyposażona jest w wiele urządzeń umożliwiających realizację założeń treningu kulinarnego.
Znajdują się tam: kuchenka gazowa; dwa czajniki; pełne zastawy śniadaniowe, obiadowe i deserowe; krajalnicę do mięsa; małe i duże sprzęty AGD; materiały tekstylne.

Nieodłącznym elementem zajęć kulinarnych jest również koncypowanie domowego budżetu oraz konkretnej listy zakupów. W skutek tego opiekun w ramach zajęć prowadzi trening budżetowy. Podczas zajęć uczestnicy nabywają umiejętności dokonywania zakupów, oszczędzania, a także dokonywania poszczególnych opłat.

Pracownia krawiecka

 Właśnie w tym miejscu powstaje wiele rozmaitych prac manualnych. Zajęcia mają na celu naukę oraz usprawnianie poznanych technik szycia ręcznego, haftu ozdobnego. Uczestnicy uczą się również  obsługi maszyny do szycia oraz pracy niezbędnymi narzędziami krawieckimi (igła, nożyczki, naparstek, centymetr krawiecki). Zaletą powyższych zajęć jest również rozwijanie ogólnej sprawności manualnej, a także wykorzystanie zdobytych informacji, kompetencji w życiu codziennym.
W trakcie zajęć krawieckich uczestnicy doskonalą również poniższe umiejętności:    

  • nauka doboru kompozycji wybranych elementów,
  • wykonywanie róznorodnych prac szydełkowych,
  • przygotowywanie kartek okolicznościowych,
  • wytwarzanie rzeczy codziennego użytku.

W powyższej pracowni przygotowywane są różnorodne kostiumy wykorzystywane do przedstawień teatralnych. Uczestnicy pod nadzorem instruktora wykonują liczne ozdoby okolicznościowe. Wykonywanie poszczególnych aktywności z zakresu krawiectwa sprawia uczestnikom wiele satysfakcji. Dużym zainteresowaniem cieszą się bowiem szycie ściegiem krzyżykowym oraz wykonywanie przedmiotów codziennego użytku.

Wykonywanie poszczególnych prac krawieckich stanowi ujście negatywnych emocji tkwiących w jednostkach jak również pozwala na samodzielne projektowanie własnych pomysłów. W efekcie uczestnicy rozwijają: wyobraźnię, poczucie estetyki i wrażliwości artystycznej. Kształtują oni bowiem umiejętność pracy indywidualnej i grupowej w skupieniu i koncentracji.

 Pracownia krawiecka dysponuje wieloma walorami. Jednym z nich jest profesjonalny sprzęt dostępny uczestnikom pod nadzorem instruktora. Kolejnym, zaś jest szeroki wybór materiałów. Trzeci walor to postać prowadzącego, służącego pomocą i wsparciem.      

Pracownia terapii ruchem

W ramach, której realizowana jest terapia ruchowa, która składa się z następujących obszarów:

  •  ruch i muzyka,
  •  ćwiczenia ogólnousprawniające z wykorzystaniem sprzętu,
  • zabawy i gry ruchowe,
  • zajęcia na basenie,
  • hortikuloterapia,
  • piesze wycieczki. 

Ruch i muzyka stanowi jedną z atrakcyjnych form aktywności uczestników placówki.
Za pośrednictwem gimnastyki rytmicznej (artystycznej) podopieczni są świadomi własnej sylwetki, wzmacniają koordynację ruchową, uczą się również systematyczności, wzajemnego współdziałania, odpowiedzialności i wytrwałości.

 

Ruch umożliwia uczestnikom ekspresje negatywnych uczuć. Dodatkowym bodźcem stymulującym rozwój jest wykorzystanie podczas ćwiczeń piłki, wstążki bądź obręczy.  Gimnastyka prozdrowotna służy budowaniu: kondycji fizycznej, mięśni oraz wydolności tlenowej. Podobnie jak w przypadku uprzedniej gimnastyki, prozdrowotna wzmacnia koordynację ruchową.

Ćwiczenia ogólnousprawniające z wykorzystaniem sprzętu: bieżnia atlas, rowerki stacjonarne, orbitrek, drabinki, materace sportowe, piłki. Wskazane aktywności wpływają korzystnie na funkcjonowanie całego organizmu, pozwalają na zachowanie sprawności stawów, usprawniają krążenie.
W następstwie uczestnik zachowuje właściwą pracę układu  nerwowego oraz oddechowego. 
Instruktor, zaś kładzie nacisk na zajęcia profilaktyczne, wyrównujące wady postawy uczestników.

Zabawy i gry ruchowe stanowią znaczący aspekt działań aktywizujących fizyczność, sprawność i motorykę podopiecznych. Wprowadzają one elementy gier zespołowych oraz dyscyplin sportowych.

Cykliczne wyjścia na basen sprawiają uczestnikom wiele radości, z entuzjazmem zgłaszają akces ponownego wyjścia na pływalnię. Zajęcia organizowane na basenie
są szczególną formą aktywnosci, gdyż pływanie usprawnia działanie poszczególnych mięśni i modeluje właściwą sylwetkę.

Odmienną formą aktywności jest hortikuloterapia – metoda czynnego zaangażowania w działania ogrodnicze mające na celu poprawę nastroju uczestników.
Wówczas stymulowane są obszary psychiczne, fizyczne, społeczne, poznawcze oraz socjalne. Podopieczni wykonują ćwiczenia praktyczne w sadzeniu i pielęgnacji roślin. Poznają również techniki posługiwania się narzędziami i sprzętem ogrodniczym.

Piesze wycieczki są chętnie wybieraną formą aktywności wśród uczestników. Usprawniają one wydolność organizmu oraz krążenie, dotleniają a  jednocześnie   dają uczucie relaksu i odprężenia psychicznego.

Trening samoobsługi i trening higieniczny

W Środowiskowym Domu Samopomocy w Sokółce prowadzony jest również  trening samoobsługi oraz trening higieniczny, który jest realizowany w ramach treningu funkcjonowania w życiu codziennym. Przedstawione treningi stanowią znaczący obszar w codziennym funkcjonowaniu uczestników. Wspomniany trening samoobsługi obejmuje obsługę urządzeń gospodarstwa domowego, kuchenki gazowej, mikrofalówki, miksera; zasady bezpieczeństwaw pracowni kulinarnej; obsługę pralki ręcznej i automatycznej oraz odkurzacza. Uczestnicy uczą się segregować ubrania i interpretować znaki umieszczone na metkach; dobierać odpowiednie środki piorące. Nadrzędnym, zaś celem jest wykształcenie w podopiecznych umiejętności porządkowych w różnych przestrzeniach. Ponadto uczą się rozwieszać wyprane ubrania, ręczniki, zasłony, firanki, pościel, serwetki i obrusy.
Kolejnym krokiem podejmowanej nauki jest także właściwe składanie wysuszonych rzeczy. 

W obszarze treningu higienicznego za cel przyjmuje się wykształcenie w uczestnikach umiejętności właściwego utrzymania własnego stanu higienicznego. Oznacza to, iż placówka proponuje rozmaite działania w zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i troski o higienę osobistą – systematyczne obcinanie paznokci oraz włosów, kąpiel uwzględniająca wszystkie części ciała, stosowanie dezodorantów; czystości i porządku w Ośrodku i na danym miejscu pracy – motywacja słowna.         

Trening sprawności intelektualnych i poznawczych

Odbywa się indywidualnie lub grupowo w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości uczestników. Trening obejmuje działania z zakresu przetwarzania docierających z otoczenia informacji. Wśród nich wyróżnia się pamięć (krótkotrwałą, sensoryczną, prospektywną, długotrwałą, epizodyczną świeżą ale i dawną)  percepcję, uwagę (koncentracja, czujność), sprawność myślenia, orientację przestrzenną oraz wyobraźnię poszczególnych osób. Powyższe formy realizowane są za sprawą gier i ćwiczeń usprawniająco – doskonalących.

Pomoc psychologiczna

Prezentowana oferta poradnictwa psychologicznego kierowana jest bezpośrednio do uczestników jak i ich rodziców. Celem takich działań jest stymulowanie procesów poznawczych. W ramach poradnictwa prowadzono również cykl zajęć, trening rozwiązywaniu trudnych sytuacji i problemów życiowych. Terapia prowadzona jest raz w tygodniu w charakterze pracy indywidualnej przez wykwalifikowanego psychologa. W ramach zajęć specjalista dokonuje diagnozy uczestników, redukcji zaistniałych trudnych uczuć i emocji, obniżenia stanów lękowych i depresyjnych. Dostrzega również predyspozycje poznawcze, społeczne i rozwojowe poszczególnych podopiecznych. Kreuje pozytywny obraz uczestnika w jego oczach oraz stale motywuje uczestników do pracy nad własnym sobą, ustawicznego kształcenia podopiecznych.  

 

 

 

 

 

 

 

Nie odnaleziono wydarzeń w wybranym okresie.

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Wrzesień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny

Godziny otwarcia

Godziny otwarcia placówki
Poniedziałek   700 - 1500
Wtorek   700 - 1500
Środa   700 - 1500
Czwartek   700 - 1500
Piątek   700 - 1500